sunnuntai 26. huhtikuuta 2015

Olipa kerran hyppytekniikan jatkokurssi

Hyppytekniikan jatkokurssi 25.-26.4.2015
Kouluttaja: Nina Mesiranta





Ensimmäinen päivä




Osallistuimme Ninan hyppytekniikan alkeiskurssille viime syksynä (linkki postaukseen!). Olemme tahkoneet harjoituksia säännöllisen epäsäännöllisesti. Perusharjoitukset ovat alkaneet kuitenkin maistua puulta joten ilmoittauduin TamSK:in järjestämälle jatkokurssille uusien ideoiden toivossa.

Jatkokurssin tarkoitus oli katsoa miten koira on vastannut perusharjoituksiin ja antaa ideoita jatkoharjoitteluun. Hyppytekniikan perusteista voit lukea lisää alkeiskurssimme postauksesta. Jatkokurssin harjoitukset on tarkoitettu koirille jotka hallitsevat jo kehonsa perusharjoituksissa.

Harjoitus 1: Perussarja mausteilla

Perussarjaa voi muokata aluksi lisäämällä hyppyjen määrää. Harjoitusta voi kokeilla jopa 9 hypyllä. Vastaavasti hyppyjä voi vähentää jopa kolmeen. Useamman hypyn kanssa on muistettava vähentää toistojen määrää. Yhdeksän hyppyä peräkkäin on koiralle melkoisen raskas suoritus.

Hyppytekniikkaharjoituksiin saa haastetta lisäämällä asteittain häiriötä. Ensin lisätään ohjaajan liike niin että ohjaaja voi juosta koiran vierellä ja koira suorittaa silti tehtävän keskittyneesti. Liikkeen jälkeen hyppytekniikkaa voi alkaa tehdä "ratana". Perussarjaan voi hakea vauhtia putkesta niin että koira joutuu oikeasti jarruttamaan kootakseen itsensä hyppyihin.

Perussarja on Priyalle todella tuttu harjoitus. Neiti pomppi kuuden esteen sarjan loistavalla tekniikalla eikä ottanut häiriötä minun liikkeestäni. Neiti kokosi itsensä loistavasti sarjalle jopa putkesta.


Kun tämä sujuu, voi koiran lähettää uudelleen putkeen sarjan jälkeen. Koira joutuu kokoamaan itseään taas uudella tavalla.


Harjoitus 2: kääntymisharjoitus

Harjoituksen idea on opettaa koiraa kokoamaan itsensä ja kääntymään. Harjoitus on kuin puoliympyräksi käännetty perussarja. Esteiden välit mitataan koiran reittiä riman puolesta välistä kaarevasti kohti seuraavaa rimaa. Välien pituus on sama kuin perussarjalla eli maksikorkuisella koiralla n. 6 jalkaa ja korkeus 15cm.

Koira tekee harjoituksen ensin kolme kertaa toiseen ja sitten kolme kertaa toiseen suuntaan. Näin annetaan koiralle mahdollisuus korjata virheensä ja harjoitus tulee sille tutuksi. On hyvä aloittaa ensin koiralle helpommasta suunnasta. Esimerkiksi Priyalle paatuneena tokokoirana taipuminen vasemmalle tuotti hieman enemmän vaikeuksia. Lopuksi molemmat suunnat pompitaan vielä kerran.

Harjoituksen jälkeen koira on hyvä "suoristaa" hypyttämällä vielä tavallinen perussarja muutamaan kertaan.

Harjoitukseen saa haastetta ottamalla sitä putken ja hypyn kautta vauhdista. Kouluttajamme ei suositellut että harjoitusta otettaisiin suoraan putkesta vaan aina hypyn kautta jotta vauhti ei olisi liian kova. Lisäksi jos harjoitusta tekee hypyn kautta kahdeksikkona, koira joutuu ottamaan keskelle laukanvaihdon ja saa näin lisähaastetta treeniin.


Toinen päivä




Ensimmäinen harjoitus: Slice





Slice on harjoitus jossa yhdistellään kahta erilaista hyppytekniikka-sarjaa. Harjoitus on X:n muotoon rakennettu rata, jossa päämäärä olisi päästä kulkemaan oikeasta yläkulmasta vasempaan alakulmaan tai vasemmasta yläkulmasta oikeaan alakulmaan ja toisinpäin. Keskellä harjoitusta on set point ("vauhditon okseri"), jonka koira hyppää viistosti (harjoittaa kääntymistä). Keskimmäisen esteen molemmilla puolilla on apuhyppy, jonka etäisyys okserista on maksikoirilla noin 6 jalkaa (Priyalla 7 jalkaa). keskimmäinen este on korkeudeltaan kisakorkuinen. Sitä lasketaan mikäli koiralla on harjoituksen suorittamisessa vaikeuksia.  Harjoitusta voidaan jatketaan toiselta apuesteeltä kolmannelle esteelle. Tällä tavalla harjoitukseen saadaan mukaan etäisyydenarviontia. koira joutuu kokoamaan itseään set pointilla ja sitten jatkamaan matkaansa esteelle arvioiden välimatkaa.  Ideana on että toisen puolen esteen ovat eri välimatkalla kuin toisen (esimerkiksi 5m ja 6m). Näin koira jutuu arvioimaan eri etäisyyksiä. Samalla puolella olevat esteet ovat kuitenkin samanlaisia jotta koira tekee saman harjoituksen molemmille puolille.

Priya kolisteli hieman slicella. Aluksi etäisyydet olivat sille liian pienet (6 jalkaa) eikä neiti mahtunut kunnolla laskeutumaan esteiden väliin. Kun otimme kolmannen esteen mukaan harjoitukseen Priyalle tuli hieman kiire set pointilla ja se hyppäsi rumasti. Paransi kuitenkin toistojen myötä kun ymmärsi että kiirehtiminen ei kannata. Viimeiset hypyt olivat jo todella kauniita. Neiti ei kuitenkaan halunnut millään hypätä kolmatta estettä. arvelimme että esteiden kiertäminen johtuu näkyvästä palkasta. Priyalla ei ole koskaan käytetty agilityssä maassa olevaa palkkaa joten pallon nähdessään se juoksi suoraan sen luo skipaten viimeisen hypyn. saimme kuitenkin onnistuneitakin sarjoja eikä hyppäämisessä tai etäisyyden arvioinnissa näyttänyt olevan mitään vikaa.

Toinen harjoitus: Laskeutuminen




Tätä harjoitusta emme ehtineet ottaa ollenkaan valvovan silmän alla mutta saimme sen mukaamme "harjoittelupakkiin". Harjoitus opettaa koiralle siistiä laskeutumista. Sen alussa on vauhditon okseri (set point: apuhyppy ja okseri makseilla 6 jalan päässä toisistaan) jonka jälkeen kaksi hyppyä, maksikoirilla 9 jalan päässä toisistaan. Koska koiran täytyy set pointilta tullessaan koota itsensä uuteen hyppyyn, ei se pysty leväyttämään laskeutumista täysin. Harjoitusta voi jatkaa myös putkella jotta koira joutuu kokoamaan itseään vaikka sillä on imu putkea kohti.

Sain kurssilta valtavasti uusia ideoita. Mieleni avartui niin että osaan nyt soveltaa perusharjoituksia, tehdä niistä ratoja ja lisätä häiriötä. Priyan hyppytekniikkaa kehuttiin jälleen. Se hyppää kuulemma vaivattoman oloisesti, itsevarmasti ja valtavalla voimalla. Ahkerasta treenaamisesta on siis ollut apua! Kurssista oli sekin hyöty että sormet syyhyävät taas hyppytekniikkaharjoitusten pariin laiskemman kauden jälkeen. Ei kun treenaamaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti